top of page
Search
  • gilperlberg

לאן נעלמו הבנקים הישראלים במרוץ אחר פטנטים

Updated: Aug 26, 2020

When will Israeli banks join the patent race ?

It was a pleasure collaborating with Itai Green on this article that appeared in TheMarker on Nov. 29th, 2019.




חברות היי-טק משתמשות בזכויות קניין רוחני כמטבע עובר לסוחר. הן מייצרות רווחים מתיקי הפטנטים שלהן על ידי הסכמי רישוי הדדיים ומשתמשים בפטנטים במסגרת התדיינות משפטית. בנקים גלובליים עוקבים בעניין רב, ורבים מהשחקנים הגדולים מפתחים תיקי IP משמעותיים.

בנקים ברחבי העולם רושמים מאות פטנטים מדי שנה כדי להגן על השקעתם בחדשנות ופיתוח. מאז 2013 הגישו מוסדות פיננסיים גדולים יותר מ-2,679 פטנטים בנושאים כמו בלוקצ'יין, אנליטיקה וביטחון ברשת. הוול סטריט ג'ורנל מדווח שזו עלייה של 83% ביחס לשלוש השנים שקדמו לה.

באותה תקופה, בנקים בישראל רשמו שלושה פטנטים בלבד.

העלייה ברישום הפטנטים מסמנת שינוי תפישה בענף הבנקאות, שבאופן היסטורי נרתע מהגשת פטנטים. בנק טורונטו-דומיניון נהג להגיש בקשת פטנט אחת בשנה. אך לאחר גיבוש אסטרטגיה חדשה לפני כחמש שנים, החל הבנק להגיש 50-40 בקשות מדי שנה, לקניין רוחני וחדשנות בבנק טורונטו-דומיניון.


דו"ח המרכז נתונים על פטנטים בפינטק שפורסם לאחרונה מראה גידול עקבי במספר הגשות הפטנטים של בנקים גדולים בעשור האחרון. בנקים רושמים פטנטים כמעט על כל היבט טכנולוגי הקשור לבנקאות ופיננסים, לרבות טכנולוגיות כספומט, תשתיות IT, תשלומים, ניהול הון, שוק ההון, ביטוח והלוואות. יתרה מכך, בנקים מגישים גם פטנטים בטכנולוגיות חדשניות דוגמת בלוקצ'יין, האינטרנט של הדברים וזיהוי תווים אופטי - טכנולוגיות הרלוונטיות לפינטק ויכולות להיות בעלות ערך משמעותי בענפים אחרים.


מאמר הסוקר את מרחב הפטנטים של התעשייה הפיננסית (ReleCure, 2015) מציג ניתוח של פטנטים המכסים טכנולוגיות התומכות בשירותים בנקאיים ושירותים פיננסיים. המאמר מראה כי לא רק בנקים צוברים תיקי פטנטים גדולים בטכנולוגיות פינטק, אלא גם חברות כרטיסי אשראי וחברות טכנולוגיה גדולות מחזיקות תיקים משמעותיים. ויזה ובנק אוף אמריקה מובילות את הרשימה, לכל אחת מהן יותר מאלף פטנטים בתחום הפינטק.


להמשך קריאת המאמר:

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל צילום: אמיל סלמן


5 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page